Communicatie is overal. We zijn er de hele dag mee bezig, waardoor we het grotendeels op de automatische piloot doen. Zodra de automatische piloot aan staat, communiceren en handelen we met ons standaard repertoire. Hiermee komen we meestal wel een heel eind, maar het is niet altijd het meest succesvol. Goede communicatieve vaardigheden zijn de sleutel tot succes, zowel zakelijk als privé. Wij willen je graag een handje helpen, dus hier zijn een aantal handige tips. De ezelsbruggetjes helpen je om de tips nog beter te onthouden.
En onthoud: wat je geeft, krijg je terug.
- Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Vat het verhaal kort samen en laat de ander reageren. Vraag door als iets onduidelijk is.
- Laat OMA (wat vaker) thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen
Als iemand iets vertelt, laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn. Op deze manier kan je met een open houding luisteren.
- Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even na of het klopt.
- Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander
Als er iets niet duidelijk is, of als je iemand al lang kent, vul je snel andermans bedoelingen zelf in. Dit voorkom je door na te vragen.
- Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Sta open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.
- Maak je niet DIK: Denk in Kwaliteiten
Zeker bij wat moeilijke gesprekken kijk je al snel naar wat fout ging. Dat mag, daar kan je veel van leren. Maar vergeet ook niet te kijken naar wat goed ging.